Et (lidt) sundere alternativ

Her hos Odense Marcipan har vi fokus på nydelse. De produkter, vi udvikler og sælger er blevet til på baggrund af et ønske om at bringe kvalitet, troværdighed og inspiration til alle vores kunder, så I kan lave de flotteste kreationer i jeres eget køkken og efterfølgende nyde jeres mesterværk til fulde. Vi ved, at det er lettere at nyde med god samvittighed, derfor giver vi her inspiration til alternativer, som er lidt sundere end de traditionelle kager og desserter.

Igennem de senere år har vi af og til modtaget henvendelser fra forbrugere, som gerne vil afprøve vores opskrifter i en alternativ og sundere version. Hvad, der er en sundere version, opfattes forskellig fra person til person; er sundhed færre kalorier, flere kostfibre eller mindre sukker? Der er mange tilgange til et sundere liv, og Odense Marcipan kan sagtens være med på rejsen, uanset hvad sundhed er for dig.

Fuldkorn

Ifølge Fødevarestyrelsen skal vi blive bedre til at vælge fuldkorn i vores madvarer. Fuldkorn er super godt, dels fordi det indeholder mange vitaminer, mineraler og kostfibre, og dels fordi det mætter mere, og derfor får os til at spise mindre. Fuldkorn er også godt for fordøjelsen og så kan en fuldkornsbaseret kost være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes samt forskellige typer af kræft.

Der er altså ingen tvivl om, at fuldkorn er sundt, men hvordan får vi flettet fuldkorn ind i vores hverdag, hvor der helst også skal være plads til nydelse? Fødevarestyrelsen giver et tip i forbindelse med kostrådet om fuldkorn; Brug fuldkorn, hvis du bager selv. Derfor har vi udviklet opskrifter, hvor vi har skiftet det almindelige hvedemel ud med fuldkornsmel, så du kan nyde vores lækre produkter og samtidig nå tættere på det anbefalede indtag af 75 g. fuldkorn om dagen.

Marcipan muffins med fuldkorn

Marcipanmuffins med fuldkornVores marcipan muffins findes i to varianter; den syndige og én, hvor vi har udskiftet nogle af ingredienserne med sundere alternativer, f.eks. har vi tilføjet fuldkorn og reduceret sukkerindholdet. Det bedste er dog at begge varianter smager fantastisk!

Opskriften er super nem at gå til og tager under en time at lave, så det er den perfekte eftermiddagssnack, når du lige får lyst til lidt lækkert.

Fuldkornsæblekage med marcipan og kanel

Fuldkornsæblekage uden tilsat sukkerVores Fuldkornsæblekage med marcipan og kanel er et sundere alternativ til en almindelig bagt æblekage. Vi har udskiftet sukker med sødemiddel, Original ODENSE Marcipan med vores marcipan uden tilsat sukker og hvedemel med fuldkornsmel, men kagen smager stadig mindst lige så dejligt.

Mindre sukker

Sukker er ikke skidt for kroppen i sig selv, men det kan tage pladsen for sund mad og gøre det svært for os at få de vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for, derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at vi spiser mindre sukker.

Hvorvidt sukker er sundt eller usundt afhænger bl.a. af hvor store mængder sukker man indtager, over hvor lang en periode, og hvad man ellers indtager. Man behøver derfor ikke, af sundhedsmæssige årsager, at skære sukker helt ud af sin kost, men rådet er at skære ned på det.

Vi vil gerne imødekomme Fødevarestyrelsens kostråd og har derfor udviklet en række opskrifter med reduceret sukkerindhold.

Blåbærmuffins med chokolade og marcipan uden tilsat sukker

blåbærmuffins med marcipan uden tilsat sukkerDisse blåbærmuffins er super lækre og helt uden tilsat sukker. Vi har brugt vores marcipan uden tilsat sukker, som dog indeholder en smule sødemiddel, og ellers er kagerne sødet med ingredienser, der har et naturligt indhold af sukker, f.eks. en banan, dadler og blåbær.

Så hvis du mangler inspiration til din næste weekendkage eller brunch-dessert og gerne vil skære ned på sukkerindtaget, så må du prøve dem her.

Kransekagetoppe uden tilsat sukker

kransekagetoppe uden tilsat sukkerKransekage kan spises året rundt, og man kan sagtens lave kransekage uden sukker, så hvad venter du på?

Vi elsker kransekage og hvis Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser mindre sukker, jamen så laver vi det da bare uden at tilsætte ekstra sukker. De her små kransekagetoppe smager helt fantastisk, og de indeholder kun det sukker, som der naturligt er i mandlerne. Så vi skærer ned på sukkerindholdet uden at skære ned på nydelsen. Win-win!

Kalorielet

Kalorier er en måde at måle energi på. Al den mad, vi indtager, giver energi til kroppen, og vores kroppe har brug for denne energi for at kunne tænke, bevæge sig og holde os raske. Energi, og dermed kalorier, er altså en god ting, som kroppen har brug for, men vi kan også få for meget, hvilket gør, at vi tager på i vægt.

Kalorier kan komme fra forskellige næringsstoffer, f.eks. fra fedt, kulhydrater (bl.a. sukker), protein og alkohol. Når du ser mærkningen ”kalorielet”, vil det typisk være fordi, der er skåret ned på enten fedt eller sukker i forhold til det oprindelige produkt eller opskrift.

Vi synes ikke, at du skal undvære nydelsen ved søde sager, bare fordi du har valgt at skære ned på kalorierne i din kost, så derfor har vi udviklet en række kalorielette opskrifter.

Kalorielet æbletrifli

Kalorielet AebletrifliÆbletrifli er bare virkelig lækkert og nemt at lave, og med denne opskrift har vi også skåret ned på indholdet af både fedt og sukker, så du kan spare på kalorierne. Opskriften tager kun en halv time at lave og den smager himmelsk.

Tip: Læg triflien sammen i nogle fine glas og vær omhyggelig med lagene, så får du en super flot dessert som imponerer på udseende, smag og kalorieindhold.

Kalorielet pærestrudel

kalorielet pærestrudelDenne opskrift på pærestrudel er kalorielet, fordi vi har skåret ned på indholdet af både fedt og sukker, men det er ikke det eneste plus ved opskriften. Kagen er nemlig også virkelig nem og så tager det kun 35 min. at lave en portion til 6-8 personer.

Så uanset om du vil skære ned på dit kalorieindtag eller ej, skal du ikke snydes for nydelsen ved nybagt kage.